vineri, 1 februarie 2013

Un scriitor prea grăbit




(…) Un corp însângerat… Ţipătul unei femei pe o “stradă” laterală. Se produce oarece zarvă. Sunt greu de descris feţele celor doi trecători carese apropie. Lumina este difuză. Dar înspăimântătoare sunt nişte obiecte ascuţite care ies din loc in loc din carnea cadavrului. Tiberius rămâne ţintuit. Mă apropii nevăzută. Nu sunt mică de statură, dar adulţii au alte preocupări mai importante decât cea de a mă îndepărta pe mine din zonă. E prima dată când văd un corp neînsufleţit. E un corp de femeie străpuns de cioburi de sticlă care oglindesc lumina. Mă întorc spre locul unde mi-am lăsat prietenul şi vomit. El nu mai este acolo. Nu l-am mai găsit în ziua aceea.(…)  
(Marius ChiruTILDE)

Marius Chiru a prezentat un fragment dintr-o proză scurtă de factură science-fiction, „un SF interesant cu subiect atrăgător” – aşa cum observă Gelu Ghemiş.
„I-aş recomanda să scrie textul la persoana a treia - pentru că, la persoana întâia, filtrul este prea complicat; construieşte o lume complexă din foarte multe detalii şi prea multe informaţii care ar mai trebui periate; textul a fost mitraliat şi nu povestit şi scris” – afirmă Radu Vartolomei.
Simona Toma constată că „nu stăpâneşte specificul timpului pe care-l are în vedere şi că i-ar mai trebui nişte detalii care să constituie suportul material al epocii momentului în cauză.”    
„Scrie bine, dar foarte rece, didactic şi exact; din acest punct de vedere - pare, mai degrabă, un reportaj despre o anume lume şi nu o lucrare literară” – declară Anca Şerban, iar Simona Vartolomei îi reproşează autorului că nu are autenticitate şi că merge pe o tehnică de artificiu literar care nu atrage cititorul.
Octavian Miclescu radiografiază scurt textul, arătând că Marius Chiru „dă nişte definiţii/ explicaţii care sunt redundante şi prea dese. În spatele unei scrieri SF trebuie să stea o documentare tehnică foarte bine pusă la punct. Fragmentul prezentat este un text prea uşurel; trebuie să-şi asume multe trăiri ale personajelor, fiind scris la persoana întâia.”
a.g. secară îl vede pe Marius Chiru ca pe „un scriitor foarte grăbit, cu lucrări terminate – ceea ce este un lucru bun – dar are nişte repetiţii care deranjează.”
În final, autorul a ţinut să ne asigure că fragmentul prezentat este unul de start şi că, pe măsură ce vom intra în text – care este finalizat – observaţiile vor cădea de la sine, întrucât lucrarea, în întregul ei, răspunde tuturor exigenţelor şi inadvertenţelor aduse în discuţie.     
    

Ion Avram

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu