vineri, 4 ianuarie 2013

Lectură Octavian Miclescu, Cronica de cenaclu

"O femeie nu este estetică, iar eu nu iubesc tocăniţa de cartofi"

Veni Octavian Miclescu la cenaclu să ne citească din “Decojitul cerului, peisaje şi alte povestiri”. Și, cum se întîmplă de 29 de ani încoace, cum spun fondatorii, la cenaclul Noduri şi Semne “lipseşte cine nu trebuia să vină”, noi, ascultătorii vorbitori pe texte, am venit aproape toţi; mai vorbitorii pe texte au rămas pe la casele lor sau înzăpeziţi prin parcuri. Veni şi Ion Zimbru să ne dăruiască o sacoşă plină de poezie pe limba sa și numele ei de botez “Mireasa mirelui moldav sau ultimele clipe ale poeziei pe pământ”. Apoi, din întîmplarea debutului la Junimea, Florin Buzdugan (nepurtător de sacoşă) ne-a scos din raniţă cîte un exemplar la fiecare din “mai mult de trei cuvinte”. Ne-am tot aşteptat unii pe alţii pînă aproape de orele 18 trecute fix, pînă cînd Octavian Miclescu a aprins o ţigară de foi și ne-a lecturat  cele 11 plus 1 poeme despre care Zimbru a spus că  “ sunt foarte frumoase, dar sunt prea lipite de hîrtie, domnule, fă-le să fugă din pagină ! ”, “nu am ce să-i reproşez, dar dacă n-ar fi existat Marin Sorescu înaintea lui Miclescu, aş fi spus că poezia autorului din această seară este excelentă”. Anca Șerban Gaiu intrînd în atmosfera singurei sale vineri din săptămînă a făcut schimb alert de replici cu Zimbru şi el a dat șah la regină cu “o femeie nu-i estetică, iar eu nu iubesc tocăniţa de cartofi”. Laurenţiu Pascal a început cu “eu ce să zic?” şi a isprăvit cu “dacă Octavian îşi propune să ne arate cum se scrie poveşti, a reuşit, dar dacă-şi propune să ne arate poezie, nu are ce să ne arate”. Florin Buzdugan n-a rezonat, dar i-a plăcut simplitatea, firescul lucrurilor care duce la Sorescu sau la “Maidanul cu dragoste” de Zamfirescu. a. g. secară a liniştit spiritele prin concluzia că “probabil ambiguitatea l-a iritat pe Zimbru” şi privindu-l în ochi pe Miclescu i-a spus “ca şi cum ai muncit o vară în grădină, ai scos castraveţi frumoşi și i-ai adus la oameni care au castraveţi din tată-n fiu”.

Simona Toma

P.S. Cronică din 21 decembrie 2012.