marți, 7 iunie 2011

Panait Căpăţînă, poeme

La iniţiativa Simonei Toma a luat naştere o nouă categorie şi anume Arhive. În această categorie vor fi publicate texte, interviuri, cronici şi alte creaţii ale celor "vechi", ale celor care au pus pe picioare cenaclul, revista Noduri şi Semne, sau pur şi simplu ale celor care au fost membri constanţi, dar care din diverse motive în momentul de faţă nu mai vin la şedinţele de cenaclu. Toate textele publicate în această categorie sunt urmare a cercetării Simonei Toma în arhivele ziarelor Viaţa Liberă, Imparţial şi ale revistei Noduri şi Semne.

Panait Căpăţînă, “Noduri şi Semne”, Nr 7, aprilie 1990.








Rugă pentru fiica mea
Îmi cer iertare pentru că te ştiu,
Săpată-n mine, suflet de fântână;
Ard secole fardate mai tîrziu,
Cînd eu te ţin atît de strîns de mână.

Îmi cer iertare pentru că dezmierzi,
Un sîn în care-am modelat tăcere,
Cu buzele îngenunchiate vezi
Dansînd icoana vîrstelor de miere.

Aştept să vezi un dinte adăstat
Înfipt în omoplat de crizanteme
Şi nu uita de mine înecat
În cupa ta, superba mea problemă.

Păgînă
Cădere din turnul de zor al golgotei
Secantă pe coapse uitată de sfinţi,
Ciopleşti neştiută din scîncete note
Şi gemi încrustată de atîtea dorinţi

Adorm între sălcii mulţime de clerici
Pescarii-i sortează pe specii şi preţ
Icoanele seci de cuvinte-n biserici,
Se plîng că de-o vreme nu sînt scoase-n comerţ

Şi eu, credinciosul, stau întins într-o iesle
Se închină păstorii, curg lacrimi de seu
O nouă Marie, aşteaptă o veste
Din sfera de cretă a visului meu.

Poem furibund
Mi-a-nmugurit clepsidra mai apoi
De cînd aştept polenizarea salbă
A nopţilor sterile fără noi
Cu paradisul, chicinetă albă

Iar te-ai speriat de potera gazel?
Stai scufundată-n vis cu stufu-n gură!
Spasmul cretin, vampir şi anofel
Ţi-l faci poem căruţă, paceavură!

Strănută coapsa stropi de orhidee
Profunda aiurare de văpaie
Şi mă întreb, cît mai rezist femeie!
Cînd îţi leşină soba în odaie.

@Texte culese și selectate de Simona Toma.

13 comentarii:

  1. Se pare ca, uneori, fac bine micile sau marile racaieli...Sa speram ca Mirel Floricica e mai linistit sau mai impacat poate! UMBRA

    RăspundețiȘtergere
  2. nico, remember? cam nefericită alegerea tagului.

    RăspundețiȘtergere
  3. ionel, da, m-am gândit şi eu că e cam nefericită, dar până la urmă ce e, nu un remember? dacă ai vreo idee mai fericită, te rog...:)
    Umbra, nu ştiu, vom vedea. Mirel se referise la o descriere a membrilor vechi pe pagina "despre noi" cu poze şi tot tacâmul, dar deocamdată sper că e bine măcar atât. Eu zic că e bine, atât cât merge.:)

    RăspundețiȘtergere
  4. notă la "atât cât merge", ca să nu fiu iar înţeleasă greşit:atât cât va merge în continuare acest remember şi va fi funcţional şi vor fi oameni care să vrea să lucreze în sensul ăsta.

    RăspundețiȘtergere
  5. "Remember" este foarte bine ales, deoarece unii NU mai scriu demult; de aici si inversunarea cu care se agata de trecutul lor la N&S, cat si animozitatea lor fata de membrii activi ai cenaclului.

    RăspundețiȘtergere
  6. E bine 'remember'. Ca un concert de Scorpions la Bucuresti.

    RăspundețiȘtergere
  7. Cred că ar trebui să facem un fel de sondaj de opinie printre cei ce urmăresc blogul: de la cum ar trebui să se numească noua categorie, până la ce ar mai trebui făcut la blog, aşa că orice idee aveţi, în legătură cu noua categorie sau cu blogul în general, spuneţi.

    RăspundețiȘtergere
  8. buna initiativa de a pune poezile membrilor mai vechi in fata cititorului de azi. nu ar strica si o mica biografie, in masura in care se poate. :)

    RăspundețiȘtergere
  9. andrei, la scorpions nu e vorba neaparat de remember, cat de goodbye:))

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce are biografia cu textele literare ale prozatorului/poetului prezentat???
    Conteaza calitatea lor, emotia artistica, valoarea intrinseca, reusita literara, carti publicate (unde e cazul), nu biografia! Ca poate sa fie de formatie profesionala pompier si sa scrie excelent. Ori poate fi intelectual si sa scrie ca vai de mama lui!
    Imi si imaginez : G. Bacovia - de profesie ipohondru, ori I. Creanga - de profesie popa raspopit, ori si mai dihai, I.L.Caragiale - de profesie patron de berarie!

    RăspundețiȘtergere
  11. n-are niciun sens comentariul de mai sus. adică ce, vrei să zici că noi credem că bacovia era ipohondru deci nu scria bine?

    RăspundețiȘtergere
  12. poate ar trebui totuși să nu mai lăsăm să apară comentariile care n-au sens. așa mi se face o lehamite citindu-le și mă ia cu sfârșeala.

    RăspundețiȘtergere
  13. nu am zis ca biografia conteaza, ci ca ar nu ar strica. dar nici eu nu vad nicio noima in acel comentariu. poate doar o bagare in seama.

    RăspundețiȘtergere